4de & 5de generatie (Compact Disk) spelcomputers

Met de komst van de 16 bit spellen, steeg ook de vraag naar grotere opslagmediums voor de games. De gebruikelijke spel-cartridges,CD-base spelcomputers die Nintendo en Sega gebruikte voor het distributie van hun games, liepen tegen hun max aan. Enerzijds door de beperkte opslag capaciteit en anderzijds liepen de kosten van de cartridge flink op naar mate er meer geheugen nodig was.

In de 90er jaren, heeft zich een opmerkelijke verschuiving plaats gevonden in het medium, dat werd gebruikt voor het opslaan van games. Men is van cartridges overgestapt op de Compact Discs. Wat dit betekend voor de games was dat er meer mogelijkheden ontstonden. Om bijvoorbeeld van 2D-graphics, over te gaan naar 3D spellen of gebruikt te maken van Full Motion video beelden in spellen.

De eerste echte standalone CD-base console werd gelanceerd door Philips (1991) - de CD-i. in het zelfde jaar kwam Sega ook uit met een Add-on uit voor de Mega Drive spelcomputer en twee jaar eerder in 1989 had Nec al een Add-on ontwikkel voor zijn PC Engine.

Maar welke systemen waren er nog meer….. 

 4de en 5de gen time line

PC Engine

Fabrikant: NEC/Hudson SoftNEC PC engine CD-base systems
Release: 1989
Type: Video game console / Audio speler
Generatie: Vierde generatie

De eerste spelconsole met een verkrijgbare cd-rom-module was de CoreGrafx van NEC/ Hudson Soft. Deze maakten in de eerste instantie gebruik van geheugenkaarten, HuCards, voor spellen op te slaan ipv de destijds gebruikelijke spel-cartridges. Met cd-rom-uitbreiding kreeg deze computer mogelijkheid om full motion video en geluid weer te geven. En kon profiteren van meer opslagruimte, lagere kosten (goedkoper) van mediadragers en geluid in cd-kwaliteit.


Sega CD

Fabrikant: Sega
Release: 1991
Type: Video game console / Audio speler
Generatie: Vierde generatie

Zoals de naam al aangeeft, het systeem gebruikt cd’s voor het spelen van games ipv cartridges. Tevens was het ook mogelijk om audio-cd's en cd graphics (CD G) te lezen. Een van de kenmerkende eigenschappen van de Sega CD was het afspelen van full motion video (FMV) in games. Hoewel dit revolutionair was in die tijd, Was het aantal kleuren (512) die het console toeliet erg laag. Waardoor de FMV van lage kwaliteit waren. Dit werd verbeterd met de Sega 32X CD-games, omdat deze in staat waren om met 32.768 kleuren tewerken.
De Sega CD, ook wel bekend als de Sega Mega CD, werd als Add-on uitgebracht voor de Sega Genesis in 1991 in Japan en in 1992 in Noord-Amerika. Niet bedoeld om te concurreren met de Super Nintendo, maar werd gebruikt voor de concurrentie ten opzichte van de PC Engine, een belangrijke rivaal in Japan.
Terwijl de Sega maar slechts een kleine 200 games heeft vrijgegeven voor het systeem, zijn het ware klassiekers geworden zoals: Lunar: The Silver Star Story, Lunar 2: Eternal Blue, en Popful Mail door Working Designs, Keio Flying Squadron, Road Avenger en Time Gal.
Road Avenger en Time Gal zijn misschien wel de grootste full-motion video games. Hoewel een groot aantal van deze games de speciaal zijn geproduceerd voor de Sega CD, zijn er ook een aantal bestaande Genesis games geoptimaliseerd met extra content en verbeterde graphics (zoals Mortal Kombat en Earthworm Jim ).


Compact Disc Interactive (CD-i)

Fabrikant: PhilipsPhilips CD-i spel computer
Release: 1991
Type: Thuis multimedia entertainment / video game console / Video & Audio speler
Generatie: Vierde generatie

De Philips CD-i ( Compact Disc Interactive) is een interactieve multimedia CD-speler ontwikkeld en verkocht door Koninklijke Philips Electronics NV. Dit type apparaat heeft meer functionaliteiten, dan een audio-cd-speler of game console in die periode, maar tegen een lagere prijs dan een personal computer met cd-rom-speler. De kostenbesparingen waren te wijten aan het ontbreken van een harde schijf, floppy drive, toetsenbord, muis, monitor (een standaard televisie werd gebruikt), en minder besturingssysteem.
Naast games, zijn er ook multimediale educatieve titels geproduceerd, zoals interactieve encyclopedieën, rondleidingen in musea, enz. Tevens was het al mogelijk om de CD-i systeem te gebruiken voor het internet, wat toe nog niet gebruikelijk was. Concurrenten waren de Tandy VIS en Commodore CDTV.
CD-i verwijst ook naar het multimedia- Compact Disc standaard die gebruikt wordt door de CD-i console, ook bekend als Groene Boekje, deze werd ontwikkeld door Philips en Sony (is halverwege uitgestapt en is verder gegaan met hun eigen Playstation/Nintendo project). In 1984 is de ontwikkeling gestart van de CD-i en het werd voor het eerst publiekelijk bekend gemaakt in 1986. De eerste Philips CD-i speler, kwam in 1991 op de markt en was geschikt voor het afspelen interactieve CD-i schijven, Audio-CD's , CD + G (CD + Graphics), Karaoke CD's en Video CD's (VCD), hoewel de laatste vereist een optionele "Digital Video Card" om MPEG-1 decodering.

Gezien als een game console, was de CD-i niet echt een commercieel succes en een aantal van haar games werd beschouwd als een van de slechtste ooit gemaakt. Philips stopte met de productie van video games voor dit platform in 1998.


 

 

Commodore CDTV

Fabrikant: Commodore
Release: 1991
Type: Thuis multimedia entertainment / video game console / Personal computer
Generatie: Vierde generatie

De CDTV ( Commodore Dynamic Totaal Vision) was een multimediaal platform ontwikkeld door Commodore International en gelanceerd in 1991. Op technologisch gebied was het in wezen een Commodore Amiga 500 computer in een Hi-Fi-stijl behuizing met een single-speed cd-rom- drive. Commodore gebrachte de machine als een alles-in-een home multimedia- apparaat. Als zodanig kwam deze in dezelfde markt terecht als de Philips CD-i. Hoewel de CDTV volledig gebaseerd was op de Amiga –hardware, werd het niet gekoppeld aan de naam Amiga, maar alleen als CDTV.

De CDTV debuteerde in Noord-Amerika in maart 1991 (CES, Las Vegas). De belangrijkste reclame-kanalen waren de Commodore Amiga tijdschriften, maar de Amiga-gemeenschap in het algemeen vermeden de CDTV in afwachting van een add-on CD-ROM drive voor de Amiga, die uiteindelijk kwam in de vorm van de A570 . Waardoor er weinig motivatie over bleef voor deze groep om over te stappen op de CDTV systeem. Commodore zou dit verhelpen met de opvolger van CDTV, de A1200-gebaseerde Amiga CD32.


 

 

Amiga CD32

Sega 32x

Fabrikant: CommodoreAmida CD32 spelcomputer
Release: 1993
Type: Thuis multimedia entertainment / video game console / Video & audio speler
Generatie: Vijfde generatie

De Amiga CD32 is 32-bit game console van Commodore in 1993. Het bleek dat de CD32 het laatste systeem was dat Commodore uitbracht voordat het bedrijf failliet ging.
De CD32 is in feite een Amiga 1200 met cd-romstation, verkleed als een game console. Dit maakte de CD32, een vrij krachtig platform op het moment van de release - althans in vergelijking met de 16-bit console rivalen. Volgens verschillende internetbronnen, is de CD32 goed verkocht in het begin. Immers, het was de eerste 32-bit console. Het systeem werd echter gedoemd te mislukken, zelfs zonder de ondergang van Commodore.


 

Atari Jaguar

Fabrikant: Atari
Release: 1993
Type: Thuis multimedia entertainment / video game console
Generatie: Vijfde generatieAtari Jaguar spelcomputer

De Atari Jaguar was de eerste 64-bit video game console op de markt en werd door Atari Corporation uitgebracht in 1993.
Een succes is deze spelcomputer nooit geworden. Eén van de oorzaken is o.a. dat er weinig spellen zijn ontwikkeld voor de Jaguar. Er zijn in totaal ongeveer 80 spellen verschenen, waarvan ruim de helft door Atari zelf zijn uitgegeven. Het was de laatste spelcomputer die Atari op de markt bracht. Het was ontworpen om de Mega Drive / Genesis , Super Nintendo Entertainment System en de Panasonic 3DO in rekenkracht te overtreffen. Hoewel het een jaar eerder gelanceerd was, is het uiteindelijk niet gelukt om de Sega Saturn, Sony PlayStation en andere consoles uit de vijfde generatie voor te blijven. Hoewel het werd gepromoot, als de eerste 64-bit gaming-systeem, heeft het Atari niet de oude glorie kunnen terug geven. Het systeem werd in 1996 uit de handel genomen.


 

3DO REAL Interactive Multiplayer

Fabrikant: 3DO3do spelcomputer
Release: 1994
Type: Thuis multimedia entertainment / video game console / Video & Audio speler.
Generatie: Vijfde generatie

Net als bij de Philips CD-i was het doel om een nieuwe standaard in multimedia te creëren. Hun creatie werd de 3DO Interactive Multiplayer. Het was in staat om 3DO interactieve software (games), Audio CD, Photo CD en Video-CD ’ s af tespelen. In plaats van het zelf produceren van het nieuwe systeem, besloten ze om van 3DO Interactive Multiplayer een franchise te maken. Sanyo, Panasonic en Goldstar kochte rechten om het te mogen produceren. Voor iedere verkochte console zou 3DO 3 dollar krijgen.


 

Bandai Pippin

Fabrikant: Apple /BandaiApple bandai Poppin spelcomputer
Release: 1994
Type: Thuis multimedia entertainment / video game console
Generatie: Vijfde generatie

De Bandai Pippin is een multimediaspeler, ontwikkeld door Apple Inc. Pippin is gebaseerd op de PowerPC Macs en draait onder een lite van Mac OS 7.5.2 en geoptimaliseerd voor het afspelen van media. Bandai, Japans grootste speelgoedmaker, verkreeg de licentie om Apples platform te gebruiken in 1994 en heeft in de periode van 1996 tot 1998 minder dan 42.000 Pippins verkocht.
De naam Pippin komt van een appelsoort, die verwant is aan de McIntosh, waar de naam Apple Macintosh vandaan komt.

Apple zag in de jaren '90 in dat er steeds meer computers werden gekocht voor thuisgebruik. Een probleem hierbij was vaak de prijs. Daarop dacht Apple het platform voor een goedkopere thuiscomputer te ontwikkelen, die gebruikt kon worden voor media, internet en videospellen. Om de verspreiding van het platform te stimuleren, besloot Apple niet zelf de Pippin uit te brengen, maar te werken met licenties zoals dat met Windows gebeurt.

De Pippin games konden ook op Power Macintosh gespeeld worden. Omgekeerd was het mogelijk om Macintosh en DOS/Windows games onder Pippin te openen, maar hiervoor waren wel wat aanpassingen nodig.


PlayStation / PS One

Fabrikant: Sony
Release: 1995Sony playstation spelcomputer
Type: Video game console / Audio speler
Generatie:  Vijfde generatie

De Playstation is in 1995 op de Europese markt gelanceerd en feitelijk ontstaan door een mislukte samenwerking met Nintendo. Sony en Nintendo zouden voor Super Nintendo Entertainment System een CD add-on maken. Dit was al in vergevorderd stadium, totdat Nintendo niet meer wilde samenwerken omdat Sony alle rechten voor de games die op cd uitbracht in handen zou krijgen. Nintendo wendde zich tot Philips "wat uit eindelijk resulteerde in de cd-i" terwijl Sony bekend maakte de cd add-on te zullen uitbrengen.

De Playstation heeft het 32/64-bitstijdperk gedomineerd. Dat had onder andere te maken met een lagere prijs voor cd's en de mogelijkheid om na een ombouw er illegale kopieën op te spelen. De opvolger kwam in het jaar 2000 met een kleinere, goedkopere versie genaamd: PSone. Deze had exact dezelfde specificaties maar was de helft kleiner dan het oude ontwerp.

Het gros van de teksten zijn uit Wikipedia, de vrije encyclopedie