Sega Mega CD systeem
- Gegevens
- Geschreven door Smallmart
Sega Mega CD systeem
- Gegevens
- Categorie: Computers
De Sega CD werd in de V.S. in september 1991 al aangekondigd, een jaar voor de daadwerkelijke release. Nintendo had net de Super NES uitgebracht en Sega verkondigden dat de GENESE (Mega Drive) het ultieme spelconsole was. Sega wedijverde dat met de introductie van de Sega CD, de GENESE het systeem van de toekomst zou worden.
In oktober 1991 werd de Sega CD als "Mega-cd" in Japan uitgebracht voor de GENESE console ("Mega-Drive" voor Europa). De retail-prijs voor de console was $380. Tevens werd ervoor de consumenten in het verre Oosten, de karaoke functie toegevoegd. 15 oktober 1992 werd de Sega CD ten slotte in Amerikaanse uitgebracht. De oorspronkelijke retail-prijs was $299. De Mega CD werd onder de GENESE console geplaatst en kwam met een frontladende CD systeem.
Hoewel beide systemen de zelfde 68000 microprocessor bevatten, was de Mega CD 5 MHz sneller dan de console. De combinatie van deze 2 systemen, zorgde ervoor dat games zonder pauze/laadtijd gespeeld konden worden. De twee grafische chip maakte het ook mogelijk om rechtstreeks geluid van de CD-ROM te afspelen.
De eerste titels die uitkwamen voor de Sega CD waren: Shinobi, Streets of Rage, Columns, Golden Axe, Sherlock Holmes, Sol Feace, een muziek en karaoke demo CD+G (Compact Disc + Graphics). In totaal zijn er voor de Sega CD in de periode van 1992 tot 1996, 140 titels verschenen.
Sega CD verkocht 200,000 consoles in 1992, een jaar verder in 1993 bracht Sega de opvolger uit de Sega CD II. Deze werd zo ontworpen dat de spelconsole naast de Sega CD kwam te staan. In plaats van het motor aangedreven frontlader kwam de Sega CD II met top-ladende systeem. De deksel moest door de spelers met hand worden geopend, voordat er een CD in plaatst kon worden. Deze top-lader zorgde ervoor dat de retail-prijs verlaagt kon worden naar $229. In september 1994 bracht JVC een systeem uit in Verenigde Staten, die de Sega CD en GENESE gecombineerde tot een console. In Japan was dit de Wondermega. Deze werd verkocht voor $500 en werd verpakt met de Compton Multimedia Encyclopedie, Price Fighter en een CD+G disk.
De strategie van Sega was om twee markten in een keer te bedienen, namelijk in samenwerking met JVC de adult-markt voorzien van een Multimedia systeem. Een apparaat dat vergelijkbaar was met een laserdiskspeler of computer en de GENESE console voor de kinderen. Een spelcomputer die naast de Super NES kon staan in de speelgoed winkel. Het succes van de Sega CD werd afgeremd door een tekort van goede games. Een rede hiervoor is dat Sega de toegang tot de broncode te lang heeft uitstelde voor game ontwerpers. De meeste Sega CD games bleken cartridge games te zijn met enkele extra niveaus, muziek op CD kwaliteit en bewegende videobeelden.
Doordat de CD een grote opslagcapaciteit had ging Sega Amerika zelf aan de slag met het ontwikkelen van nieuwe games, namelijk interactieve films spellen. Het idee van Sega om interactieve films games te gaan maken was baanbrekend voor die tijd, helaas genereerde dit niet het overweldigende succes wat Sega gehoopt had om consumenten terug te winnen.
In 1995 veranderde Sega zijn focus en bracht de 32-bit CD-ROM uit gebaseerde op de Saturn console. 1996 stopte Sega met reclames en andere activiteiten rondom de Sega CD.
Sega Mega CD